Hoe omgaan met stress in het dagelijks leven

Stress reduceren is de eerste stap om de weg vrij te maken naar geluk en gezondheid. Wat is Stress? Dit is een vorm van spanning/druk, een fysiologische reactie, in je lichaam om je aan te passen aan een moeilijke situatie. Hoe gevoelig dat je voor stress bent is van individu tot individu verschillend. Stress beïnvloedt onze gedachten, emoties en denken. Zorg dat je tijdig de signalen herkent want stress verzwakt je immuunsysteem, zorgt voor gezondheidsklachten en het geluksgevoel neemt af. ’s Morgen niet helemaal uitgerust opstaan kan al een eerste signaal zijn. Het is van grote meerwaarde om je dag ontspannen te beginnen en af te sluiten. In dit artikel reik ik je tips aan die je helpen om stress stap voor stap uit je leven te bannen.

1. Leven in ontspanning. Hoe doe je dat?

Ontdek jouw spanningspunten tijdens momenten van bewust zijn.

  • Zoek uit waar je gestrest van raakt / Stressbronnen.
  • Neem de tijd om stress af te bouwen / Zoek balans tussen spanning en ontspanning.
  • Schrap onnodige verplichtingen / Leg de lat wat lager.
  • Ruim op / Een opgeruimd hoofd en huis.
  • Stop met uitstelgedrag / Overstelp jezelf niet met allerlei taken.

Tip: 

masseer 1 tot 2 druppels Kleur-Licht olie Blue op de volgende zones voor meer ontspanning van lichaam en geest

Blue-reeks

De Kleur-Licht olie ‘Blue’ helpt als je meer behoefte hebt aan rust en ontspanning. Te gebruiken bij:

  • Gevoel van onrust en spanning in het hoofd
  • Bij gespannen spieren en/of lichaamszones zoals bijv. je nek
  • Om je stressniveau te verlagen
  • Een kalmerend (voet)-bad
  • Voor een extra ontspannend effect tijdens je massage….
  • Gedurende het werken voor een vredige en harmonieuze sfeer

2. Laat je brein weten dat het anders kan en mag

– Leg je neer bij het feit dat controle niet bestaat en laat je meevoeren door de stroming.

– Stop met multitasken en focus je aandacht op 1 ding tegelijk.

Voorkom tijdsdruk en haast: Bereid je goed voor en ben op tijd.

– Schrijf je hoofd leeg. Je hoofd voelt veel vrijer wanneer je het minder belast door veel te moeten onthouden.

Tip:

5 tot 10 druppels Kleur-Licht olie Blue in een kopje melk en voeg dit toe aan een warm voetbad.      Vermoeide voeten? Voeg nog extra 50 gram zuiver bergzout toe aan je voetbad. 

Samenstelling Kleur-Licht olie Blue:

  • Synergie van 5 essentiële oliën in sesamolie met kleur-licht frequenties.
  • Bergamot: brengt kalmte, ondersteunend bij angst en onrust
  • Basilicum: brengt helderheid voor de geest en geeft meer ontspanning voor je spieren
  • Marjolein: stimuleert het wegvloeien van spanning
  • Nieuw-Caledonisch Sandelhout : geeft een oppepper voor de geest
  • Vetyver: brengt verlichting en zachte zuivering
  • Sesamolie: positieve werking op lichaam en geest

3. Zoek je eigen levensritme

– Leef in het nu.
– Verlaag je leeftempo. Vertraag op tijd en laat ontspanning toe.
– Breng meer lucht in  je agenda. Geef jezelf de ruimte.
– Bouw een me-time moment in op enkele momenten gedurende de dag.
– Durf bewust te genieten van je dag. Zoek regelmatig de natuur op om tot rust te komen en je energie op te laden. Je hoeft hiervoor niet ver te gaan. Een fijn plekje in je tuin kan ook heerlijk zijn.

4. Draag zorg voor je lichaam

– Beweeg om stress af te voeren. Yoga, fietsen, een boswandeling, pilates of een andere work-out………………… Voel welke vorm van bewegen bij je past en geniet ervan als je bezig bent.
– Eet gezond en matig genotsmiddelen. Zorg voor een kleurrijk ontbijt, middag maal en avondeten. Verwen je tussendoor met een kruidenthee en een granenreep om je energie op peil te houden.
– Vul de tekorten aan met natuurlijke supplementen zodat je lichaam alle bouwstenen in voorraad heeft.

5. Een positieve omgeving geeft je energie

Leren omgaan met stress

– Omring je met mensen die je energie geven en je gelukkig maken.

– Eenvoud: vereenvoudig je leefomgeving. Dit verlaagt de prikkels die je ervaart. Stel je de vraag: wat heb je werkelijk nodig?

– Prikkel je zintuigen en hersenen positief door te luisteren naar de geluiden in de natuur zoals de vogeltjes die fluiten, de wind die ruist door de bomen…………..

 – Start met een meditatie gewoonte of een ademhalingsoefening en 1 minuut stilte.

– Yoga en meditatie: een eeuwenoude methode voor balans te creëren in lichaam en geest. Dit helpt om meer bewust te worden van je lichaam, waar je spanning vasthoudt. Verbeter je ademhaling door  op een regelmatige basis ademhalingsoefeningen toe te passen. Bij stress ademen we vaak meer oppervlakkig, de adem zit te hoog en het middenrif voelt vaak gespannen. Ademhalingsoefeningen helpen om je adem weer omlaag te brengen, zodat je kunt ademen vanuit je buik.

Tip:

breng op gespannen nek en schouderspieren de Kleur-Licht olie Blue aan.

6. Waar ben je dankbaar voor?

– Sluit je dag af met een moment waarop je de tijd neemt om te voelen waarvoor je dankbaar bent.

– Dankbaarheidsreminders: schrijf op een post-it waarvoor je dankbaar bent en plak deze op de spiegel van de badkamer. Zo krijgt je brein ’s morgens meteen een positieve boodschap.

Tip:

Kleur-Licht olie Red boost je energie om uit je energiedip te komen en het bruisende gevoel weer terug te herwinnen.

Ken je iemand die deze kennis goed kan gebruiken? Delen maar 🙂

Sharing is caring!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Heb je nog vragen over dit product?
Inge helpt je graag verder!

 Facebook    E-mail

Laat een reactie achter