Een betere concentratie tijdens de examenperiode

Een gebrek aan concentratie is een veel gehoorde klacht op vandaag de dag.  Je wilt uitblinken in je studies, maar je kunt je niet concentreren. Je zit met een deadline op je werk, maar je geest dwaalt steeds af. Dit zijn veel voorkomende gebeurtenissen die met verschillende andere factoren te maken kunnen hebben. Een ding hebben ze met elkaar gemeen: je energie is uit balans en je kunt je niet concentreren op hetgeen je graag zou willen. Als therapeut krijg ik regelmatig de vraag hoe kan ik me beter concentreren tijdens het studeren of op het werk, en wat kan ik doen als mijn kind snel wordt afgeleid tijdens een spelactiviteit. In dit artikel reik ik je tips aan voor het verhogen van je concentratie, het stimuleren van je motivatie en enkele slimme studie/werk focus tricks.

1. Aandachtspunten om je concentratie te verbeteren.

Een gezonde balans om je concentratie te stimuleren.

  • Zorg voor een goed slaapritme, hierdoor kan je brein beter functioneren met meer concentratie.
  • Doe een korte fysieke activiteit tussendoor. Een goede bloedcirculatie zorgt voor meer zuurstof naar de hersenen.
  • Werk wanneer je hersenen het meest actief zijn; meestal is dit tussen 7 en 21 uur.
  • Neem regelmatig een korte pauze. Ga dan een luchtje scheppen, luister naar een liedje of doe een korte powernap.

Tip: 

masseer 1 tot 2 druppels Kleur-Licht olie Yellow op de volgende zones voor meer helderheid in het hoofd

Reeks tekeningen per olie5-yellow+logo

De Kleur-Licht olie ‘Yellow’ helpt actief om jouw concentratie te verhogen. Te gebruiken bij:

  • Gevoel van chaos in het hoofd
  • Snel afgeleid zijn
  • Tijdens het studeren
  • Op het werk
  • Bij sport- en spelactiviteiten; zoals darten, puzzelen…
  • Gedurende het werken achter de computer

2. De invloed van je werkruimte en sfeer op je concentratie

-Zorg voor een passende studie/werk omgeving: Een aangename omgeving waar weinig afleiding is en voldoende frisse lucht.

-Zoek voor jezelf uit in welke omgeving je productief kunt zijn met de beste concentratie. Stel je de vraag of je graag in volledige stilte studeert/werkt of dat je meer de voorkeur geeft aan een omgeving waar een lichte ruis is of muziek op de achtergrond.

-Zorg dat al je studiematerialen die je nodig hebt binnen handbereik liggen zodat je niet onnodig moet opstaan om dingen te zoeken-Hou de ruimte georganiseerd en schoon. Vermijd afval en rondslingerende dingen.

Tip:

3 tot 5 druppels Kleur-Licht olie Yellow op een zakdoekje druppelen en dit langs je boek of computer leggen zodat je de geur inhaleert die zorgt voor meer frisheid in het hoofd.

Samenstelling Kleur-Licht olie Yellow:

  • Synergie van 5 essentiële oliën in sesamolie met kleur-licht frequenties.
  • Atlasceder: kalmerend effect op het zenuwstelsel
  • Manuka: helend en kalmerend voor huid en spieren
  • Rozemarijn: verlengt het concentratievermogen
  • Kanuka: bevordert de doorbloeding
  • Marjolein: werkt prikkelend op het parasympatisch zenuwstelsel
  • Sesamolie: positieve werking op lichaam en geest

3. Pas je voeding aan voor een goede concentratie

-Eet lichte en voedzame maaltijden en tussendoortjes. Voeding is energie, brandstof voor het lichaam en mag niet te zwaar verteerbaar zijn omdat je daarvan lusteloos en slaperig wordt.

Zet voor je begint een flesje water met een gezonde snack klaar op je werkplek.

4. De invloed van prikkels op je concentratie

Schakel de apparaten die je niet nodig hebt tijdens je studie uren uit, zoals bijvoorbeeld je gsm. Ga ook niet op sociale media, maar doe dit pas op als je klaar bent.

Bouw routine in met een tijdschema. Zo blijf je een goed overzicht houden van je planning en kun je gemakkelijk bijsturen indien dit nodig is. Ga voor jezelf na welke uren je het gemakkelijkste studeert en het meeste energie hebt. Benut deze tijdstippen optimaal door op dat moment moeilijkere onderwerpen te studeren omdat dit extra concentratie vraagt.

Zorg voor een studiepartner. Je hoeft hiervoor niet steeds samen te zitten maar kunt ook afspreken op een bepaald tijdstip om lesstof uit te wisselen en/of vragen te stellen. Zo kun je elkaar een duwtje in de rug geven.

5. De positieve invloed op je geest voor een betere concentratie

Geef jezelf een beloning voor als je klaar bent die dag. Een stimulans kan je motivatie om je te concentreren op je studie/werk vergroten.

Train je hersenen met positieve boodschappen. Vertel je brein regelmatig dat wat je doet waardevol is, je blij maakt en dat het goed voelt om zo bezig te zijn.

-Prikkel je zintuigen en hersenen ook als je niet studeert; luister naar de vogeltjes, tel de trede van de trap als je naar boven of beneden gaat. Door bewust de betrokkenheid van de hersenen te vergroten bij elke activiteit die je doet zal ook je concentratie toenemen.

 –Vermijd stressbronnen. Te veel stress en spanning heeft een nadelig effect op je brein. Het zorgt voor een verminderde concentratie waardoor je volledige potentieel niet benut kan worden.

Yoga en meditatie: een eeuwenoude methode voor balans te creëren in lichaam en geest. Verbeter de concentratie door yoga/meditatie te combineren op regelmatige basis met ademhalingsoefeningen, die ook nog eens de levensenergie stimuleren.

Tip:

breng op gespannen nek en schouderspieren de Kleur-Licht olie Blue aan.

6. Een goede organisatie voor een optimale concentratie

Doe één taak tegelijk. Een overvloed aan taken kan je concentratie verstoren omdat je aandacht naar veel zaken tegelijk gaat. Breng rust door te starten met de belangrijkste taak en werk deze eerst af voordat je aan de volgende taak begint.

Blijf altijd in jezelf geloven.

Tip:

Kleur-Licht olie Orange stimuleert je optimisme en zorgt voor levensvreugde.

Ken je iemand die deze kennis goed kan gebruiken? Delen maar 🙂

Sharing is caring!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Heb je nog vragen over dit product?
Inge helpt je graag verder!

 Facebook    E-mail

Laat een reactie achter